BORA bordemfang - foto: @ireneslundephotography for @bonum.no

De fleste vil sælge en bolig én eller flere gange i livet. Uanset om du lever af at sælge boliger eller du kun sælger din egen bolig en sjælden gang, er det nyttigt at vide, hvad der er vigtigt for dagens – og ikke mindst – morgendagens boligkøbere.

Inden vi opdeler morgendagens boligkøbere i 2 grupper – de unge og de ældre – skal vi kigge lidt på, hvad de to grupper har til fælles.

 

Kræsne boligkøbere

Morgendagens boligkøbere er først og fremmest kræsne. Vi lever i et af verdens rigeste lande og vi har vænnet os til at alt er ”under kontrol”. Interiørtips sælger som aldrig før og vi ligger stadig flere penge i vores private hjem.

Autentiske og bæredygtige materialer bliver vigtige. State of the art og solide materialer med lang levetid er vigtige for alle aldersgrupper.

Kræsenheden går ikke kun på perfekt finish og trendy indretning. Teknisk finesse og innovation er også vigtige for boligkøbere.

Smarte løsninger og gadgets, som gør hverdagen nemmere bliver stadig vigtigere. I fremtidens køkken får vi eksempelvis helt nye og intelligente måder at opbevare mad på, som vil reducere madspild. Løsninger, der betragtes som luksus i dag, vil sandsynligvis være standardløsninger om nogle år, fx multifunktionelle vandhaner som giver både kogende, filtreret og kulsyreholdigt vand og kogeplader med integreret emfang. Emhættens tid er snart forbi og den vil blive betragtet som gammeldags.

 

Urbanisering

Folk trækker ind mod byerne – også her i Skandinavien og hvad er så vigtigt for disse nye byboere? Sociale zoner i boligerne bliver stadig vigtigere for trenden med fortætning og urbanisering. Steder hvor folk samles både indenfor og udenfor hjemmets fire vægge.

I denne fortætning kommer også den grønne bølge, der også kaldes biofili. Byer verden over adopterer grønne strategier og helt konkrete mål om tætheden af grønne zoner, lommer hvor der kan dyrkes mad og plantning af træer.

 

Ældre boligkøbere

Tendenserne går imod, at de ældre ønsker mindre boliger end de tidligere har besiddet. Trenden peger fra LIVING BIGGER til LIVING BETTER. Kompakte løsninger. Ældreboligerne der bygges til målgruppen +50, bliver derfor mindre.

Der åbnes også for nye boligformer. Vi ser flere bofællesskaber, hvor venner ønsker at bo sammen og have større og flere fællesarealer og dermed mindre rum til sig selv.

Vi vil se flere fleksible rum – med flere funktioner. Udviskede grænser mellem ude og inde.

Denne aldersgruppe vil have det ”sjovt til de dør” og ønsker sig frodige og kulturelle nabolag. De er kræsne efter individuelle løsninger.

 

Unge

En stor forskel fra de ældre boligkøbere er de unge køberes budget og økonomiske rammer. Men de unge vil også være kræsne på deres måde. Her vil nye boligformer vinde stærkt frem. Den digitale disruption lærer os nye måder at løse udfordringer på – deleøkonomien vil måske give sig udslag i deleboliger. Nye familiestrukturer giver os nye boligformer, som passer til de nye familier.

Bæredygtighed med grønne løsninger bliver stadig mere vigtige og rigtige. Plads til at være selvforsynende– og gerne i fællesskab, ladestationer til elbiler og elcykler er eksempler på bæredygtige tiltag i fremtiden.

 

Konklusion

Verden udvikler sig, og i vores del af verden skal der mere og mere til for at skille sig ud. Det vigtigste, du kan gøre som boligsælger, er at TAGE KØBERNE ALVORLIGT. Indsigt i nye behov og boligformer er essentielt for at kunne udvikle de rigtige projekter i de rigtige områder.

 

Held og lykke med dine boligprojekter og dit boligsalg!


Kontakt os
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.